VIZIUNE GENERALĂ
asupra Politicii B.C. ”COMERŢBANK”S.A. privind gestiunea conflictelor de interese
Banca Comercială ”COMERŢBANK” S.A., numită în continuare “Comerţbank”, cu sediul în mun. Chișinău, str. Independenţei 1/1, este o instituţie financiară înfiinţată în Republica Moldova, care acţionează în baza licenţei nr. A MMII 004498 din 29.01.2018 şi Legii nr. 202/06.10.2017 privind activitatea băncilor.
art. 98 din Legea nr.202/06.10.2017 incumbă Comerţbank punerea în practică şi menţinerea unor măsuri eficiente şi rezonabile pentru a identifica, monitoriza şi administra conflictele de interese.
În vederea realizării acestei sarcini în Comerţbank este elaborată şi implementată Politica privind gestiunea conflictului de interese.
1. Politica Comerţbank privind conflictele de interese
Politica Comerţbank are drept obiective:
- reglementarea conflictelor de interese în Bancă, care să includă şi reguli pentru prevenirea, atenuarea şi monitorizarea apariţiei conflictelor de interese;
- stabilirea angajamentului persoanelor cu conflict de interese de a declara și a evita conflictele de interes;
- responsabilitatea persoanelor cu conflict de interese de a se abţine în luarea deciziilor, în cazul în care există un conflict de interese sau în cazul în care obiectivitatea lui poate fi compromisă;
- identificarea domeniilor care pot fi afectate de potenţiale conflicte de interese şi monitorizarea independentă exercitată de persoane neimplicate direct în activităţile respective, a căror informare este efectuată pe baza unor linii de raportare stabilite în mod corespunzător;
- măsurile întreprinse de către Consiliul Băncii în cazul încălcării politicii conflictelor de interese.
2. Ce înţelege Comerţbank prin “conflict de interese”
„Conflictul de interese” este definit ca situaţia în care o persoană, în virtutea poziţiei sale, ia o decizie în care are un interes personal sau situaţia când persoana are un interes personal, care influențează sau pare să influențeze îndeplinirea atribuțiilor sale oficiale cu imparțialitate și obiectivitate.
În general „conflictul de interese” apare atunci, când:
- persoana participă la luarea unei decizii – această condiție este îndeplinită atât atunci când decizia depinde exclusiv de voința angajatului în cauză, cât și atunci când acțiunea angajatului respectiv reprezintă doar o verigă din procesul de luare a deciziei. Condiția este îndeplinită și atunci când angajatul este parte a unui organ colectiv care decide prin vot, iar acesta participă la dezbateri și la vot;
- existența unui interes personal – acesta poate fi reprezentat de un beneficiu pe care persoana respectivă sau o persoană apropiată acestuia (rude de gradul I, II, soţul/soţia, etc.) îl obține ca urmare a deciziei luate. Beneficiul prin sine nu trebuie să fie numaidecât material sau financiar. Conflictul de interese poate apărea şi în cazul acţiunilor legale ale persoanei, apartenenţa acestuia la anumite asociaţii, grupuri sociale, interese de familie şi această apartenenţă, interese pot genera suspiciuni rezonabile că vor influenţa deciziile luate sau calitatea îndeplinirii atribuţiilor de serviciu. Activitățile comerciale sau profesional anterioare, cu o vechime mai mică de 1 an și procesul de negociere în derulare cu alte entităţi a unei angajări la fel poate servi situaţie de conflict de interese.
În sensul prezentei politicilor interne ale Comerţbank „interesul personal” echivalează „interesului material” din Legea nr.202/2017.
3. Măsurile adoptate de Comerţbank în efortul de a gestiona conflictele identificate se încadrează, în general, într-una dintre următoarele categorii:
Reglementarea procesului de gestiune a conflictului de interese:
Comerţbank a adoptat reglementări interne cu scopul de a preveni apariţia conflictelor de interese, respectiv, de a gestiona aceste conflicte de interese odată ce ele au fost identificate. Aceste reglementări vor fi revizuite de către Comerţbank în cadrul proceselor sale uzuale de monitorizare şi revizuire.
Bariere informaţionale:
Comerţbank a creat proceduri de control intern şi prevenire a circuitului de informaţii pe intern, aplicabile atunci când interesele clienţilor sau unor categorii de clienţi ai Comerţbank pot intra în contradicţie cu propriile interese ale Comerţbank.
Supravegherea separată şi segregarea funcţiilor:
Acolo unde este cazul, Comerţbank a luat măsuri pentru supravegherea separată a persoanelor care îndeplinesc anumite atribuţii în legătură cu clienţii, ale căror interese se pot afla în conflict sau în cazurile în care interesele clienţilor se pot afla în conflict cu interesele Comerţbank şi a luat măsuri pentru a preveni implicarea simultana sau succesivă a unei persoane relevante în servicii sau activităţi distincte, în cazul în care o asemenea implicare ar putea prejudicia gestiunea adecvată a conflictelor de interese.
Informarea clienţilor:
În cazul în care nu exista nici o altă metodă de administrare a conflictului sau, în cazul în care în opinia Comerţbank măsurile adoptate nu protejează în mod suficient interesele clienţilor, conflictul de interese va fi prezentat clienţilor pentru a permite acestora adoptarea unei decizii în cunoștință de cauză în ceea ce priveşte continuarea colaborării cu Comerţbank în respectiva situaţie.
Refuzul de a acţiona:
În cazul în care Comerţbank consideră că nu poate soluţiona conflictul de interese în orice alt mod, aceasta poate refuza să acţioneze pentru un client şi va informa clientul în consecinţă.
Persoanele interesate care doresc să obţină detalii suplimentare referitoare la Politica Comerţbank privind gestiunea conflictului de interese sunt rugaţi să contacteze Comerţbank pentru informaţii suplimentare.
Comitetul de conducere
B.C. „COMERŢBANK”S.A.